Η εποχή των συνεχόμενων εμπορικών εκπτώσεων, από τη «Black Friday» και τη «Cyber Week» (που διαρκούν πολύ περισσότερο από όσο λένε οι παραπλανητικές ονομασίες τους) μέχρι τις «λευκές νύχτες» σε δήμους και την «επιβεβλημένη» κατανάλωση Χριστουγέννων και πρωτοχρονιάς, δεν έχει πλέον όρια…
Οι προσφορές διαδέχονται η μία την άλλη, ο διαφημιστικός καταιγισμός είναι διαρκής και κατακλυσμιαίος, και οι καταναλωτές υφίστανται μια -συνειδητή ή ασυνείδητη- αίσθηση πίεσης. Η συνεχής έκθεση σε μηνύματα του τύπου «τρέξε, μη χάσεις την προσφορά» και η (αυθ)υποβολή «πρέπει να αγοράσω τώρα», μπορούν να προκαλέσουν άγχος, αίσθημα ανεπάρκειας, ακόμη και καταθλιπτική διάθεση. Οι ψυχολόγοι επισημαίνουν ότι αυτή η πίεση δεν προέρχεται μόνο από την οικονομική διάσταση, αλλά και από την ψυχολογική καταπόνηση της συνεχούς λήψης αποφάσεων και του κοινωνικού ανταγωνισμού: Οι homo consumens συγκρίνουν συνεχώς τις αγορές τους με αυτές των άλλων, πολλώ δε περισσότερο υπό την… επήρεια των social media (άλλο απέραντο ζήτημα κι αυτό…) με αποτέλεσμα να νιώθουν πίεση και δυσαρέσκεια.
Οι ειδικοί συνιστούν να μπαίνει όριο στη συμμετοχή σε αυτές τις εκπτώσεις, να γίνεται προγραμματισμός των αγορών και να δίνεται προτεραιότητα στην ψυχική ευεξία. Ακόμη και λίγες ώρες αποχής από τα ηλεκτρονικά καταστήματα, μπορούν να μειώσουν την ένταση και να βοηθήσουν να διατηρηθεί η ψυχική ισορροπία, αντί να γίνεται η περίοδος αυτή πηγή στρες και πίεσης.
Η κατανάλωση δεν πρέπει να μετατρέπεται σε αγώνα αντοχής για την ψυχή. Αναγνωρίζοντας την ψυχολογική επιβάρυνση των συνεχόμενων εκπτώσεων, οι καταναλωτές μπορούν να απολαμβάνουν τις γιορτές χωρίς να πληρώνουν υψηλό τίμημα σε ψυχική υγεία. Στο καταπατημένο «μηδέν άγαν» από την αγορά, μπορούν να αντιτάξουν το «παν μέτρον άριστον». Και πολλά άλλα ακόμη…
