Σχεδόν ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι παγκοσμίως (περίπου ένας στους οκτώ) ζουν με διαταραχές ψυχικής υγείας, συμπεριλαμβανομένου του άγχους και της κατάθλιψης, ενώ ένας στους επτά εφήβους 10-19 ετών βιώνει μια ψυχική διαταραχή, σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Ο Π.Ο.Υ. ορίζει την ψυχική υγεία ως «κατάσταση ψυχικής ευεξίας που επιτρέπει στους ανθρώπους να αντιμετωπίζουν τα άγχη της ζωής, να συνειδητοποιούν τις ικανότητές τους, να μαθαίνουν και να εργάζονται σωστά και να συμβάλλουν στην κοινότητά τους». Πολλαπλοί ατομικοί, κοινωνικοί και δομικοί παράγοντες μπορεί να συνδυαστούν για να προστατεύσουν ή να υπονομεύσουν την ψυχική υγεία. Ατομικοί ψυχολογικοί και βιολογικοί παράγοντες όπως οι συναισθηματικές δεξιότητες και η χρήση ουσιών, μπορεί να καταστήσουν τους ανθρώπους περισσότερο ευάλωτους. Η έκθεση σε δυσμενείς κοινωνικές, οικονομικές, γεωπολιτικές και περιβαλλοντικές συνθήκες (όπως η πανδημία, η αύξηση του κόστους ζωής, οι συγκρούσεις και ο πόλεμος) αυξάνει την ευαλωτότητα των ανθρώπων σε κακή ψυχική υγεία. Επιπλέον, η ψηφιοποίηση και το άγχος για το κλίμα συγκαταλέγονται στις σημαντικότερες τάσεις που θα μπορούσαν να συμβάλουν αρνητικά, ειδικότερα στην ψυχική υγεία των νέων Ευρωπαίων.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα προβλήματα ψυχικής υγείας επηρέασαν περίπου 84 εκατομμύρια ανθρώπους (έναν στους έξι) το 2019, με τα περιστατικά να έχουν αυξηθεί έκτοτε. Η EuroStat δημοσιεύει τη διαδικτυακή έκδοση “Health in the European Union – facts and figures” και παρέχει δεδομένα για τη δημόσια υγεία.
Επιπλέον, μελέτη του 2025 που δημοσιεύθηκε από το περιφερειακό γραφείο του Π.Ο.Υ. για την Ευρώπη καταδεικνύει τη σύνθετη και πολυδιάστατη σχέση μεταξύ της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της ψυχικής υγείας. Η προβληματική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των ψηφιακών παιχνιδιών από εφήβους αυξάνεται. Το 2024 το 11% των εφήβων παρουσίασε σημάδια προβληματικής συμπεριφοράς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα βιντεοπαιχνίδια, δυσκολευόμενοι να ελέγξουν τη χρήση τους και αντιμετωπίζοντας αρνητικές συνέπειες. Το 34% των εφήβων έπαιζε ψηφιακά παιχνίδια καθημερινά, με το 22% να παίζει για τουλάχιστον τέσσερις ώρες την ημέρα.