Περισσότεροι από ένας στους πέντε Ευρωπαίους εκτίθενται σε επιβλαβή θόρυβο από τις μεταφορές, κάτι που την καθιστά την τρίτη πιο θανατηφόρα περιβαλλοντική απειλή μετά την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις ακραίες θερμοκρασίες. Αυτό καταγράφεται στην τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος για τον περιβαλλοντικό θόρυβο στην Ευρώπη, η οποία δημοσιεύεται κάθε πέντε χρόνια και καλύπτει 31 χώρες.
Με την Οδηγία για τον Περιβαλλοντικό Θόρυβο (E.N.D.) της Ευρωπαϊκής Ένωσης να θέτει το όριο των 55 ντεσιμπέλ (μια σταθμισμένη μέση στάθμη ήχου στο 24ωρο), η οδική κυκλοφορία είναι η πιο διαδεδομένη πηγή θορύβου από τις μεταφορές, εκθέτοντας περίπου 92 εκατομμύρια ανθρώπους σε επίπεδα που υπερβαίνουν το όριο. Ακολουθεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία που επηρεάζει δεκαοκτώ εκατομμύρια ανθρώπους, ακολουθούμενη από τον θόρυβο των αεροσκαφών που ενοχλεί 2,6 εκατομμύρια.
Από τα παραπάνω -που αποτυπώνονται λεπτομερώς στην έκθεση- προκύπτει ότι το φυσιολογικό στρες και η διαταραχή του ύπνου που προκαλούνται, συμβάλλουν σε 66.000 πρόωρους θανάτους ετησίως και σε πολλά κρούσματα καρδιακών παθήσεων και διαβήτη.
Η Γαλλία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό ατόμων που εκτίθενται σε θόρυβο από τις μεταφορές (περίπου 24 εκατομμύρια άτομα), ακολουθούμενη από τη Γερμανία που έχει τον υψηλότερο αριθμό μόνο κατά τις νυχτερινές ώρες, με περίπου δεκαπέντε εκατομμύρια ανθρώπους να επηρεάζονται. Σε ποσοστά, περισσότερο από το 50% του πληθυσμού εκτίθεται σε επιβλαβή επίπεδα θορύβου στην Κύπρο και στο Λουξεμβούργο. Μόνο τρεις χώρες (Εσθονία, Σλοβακία και Πορτογαλία) έχουν λιγότερο από το 10% του πληθυσμού τους εκτεθειμένο σε επίπεδα πάνω από το όριο E.N.D.
Αξίζει να σημειωθεί ότι περισσότεροι από εκατό εκατομμύρια άνθρωποι ζουν σε ευρωπαϊκές -αστικές κυρίως- περιοχές όπου τα επίπεδα θορύβου μπορούν να βλάψουν την υγεία.
Δείτε εδώ περισσότερες λεπτομέρειες για το ζήτημα, από την ειδικό σε θέματα περιβαλλοντικού θορύβου στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος Eulalia Peris.
