The New Black Project
  • ESG
    • Action Community
    • CSR
    • Environment
    • Governance
    • Social
  • Business Growth
    • Business News
    • Global Markets
  • Personal Growth & BioHacking
    • Άσκηση
    • Διατροφή
    • Εκπαίδευση
    • Πολιτισμός
    • Προσωπική Ανάπτυξη
    • Τουρισμός
  • Black Spotlight
    • BlackOpinion
    • Interviews
  • Technology
    • Artificial Intelligence (AI)
    • Fintech
  • Events

About Us

Reading: 12 Οκτωβρίου: Για την ημέρα αλληλεγγύης στους ιθαγενείς λαούς
Share
Font ResizerAa
The New Black ProjectThe New Black Project
Search
  • The New Black Guide
  • Events
  • ▶ Κατηγορίες ◀
    • ESG
    • Business Growth
    • Personal Growth & BioHacking
    • Black Spotlight
    • Technology
  • ▶ Bookmarks ◀
    • My Bookmarks
Have an existing account? Sign In
Follow US
© The New Black Project. IKAROS Creative Solutions. All Rights Reserved.
Αρχική » Blog » 12 Οκτωβρίου: Για την ημέρα αλληλεγγύης στους ιθαγενείς λαούς
BlackOpinionSocial

12 Οκτωβρίου: Για την ημέρα αλληλεγγύης στους ιθαγενείς λαούς

Last updated: 12 Οκτωβρίου, 2025 13:05
Share
4 Min Read

Με αφορμή τη σημερινή ημέρα αλληλεγγύης στους ιθαγενείς λαούς –προήλθε από την ανακάλυψη της Αμερικής στις 12 Οκτωβρίου του 1492- αντιγράφουμε από το βιβλίο του Pierre Clastres «Η κοινωνία ενάντια στο κράτος»:

Όχι μόνο ο άνθρωπος των πρωτόγονων κοινωνιών δεν είναι καθόλου αναγκασμένος να ζει σαν ζώο, δηλαδή σε διαρκή αναζήτηση για να εξασφαλίσει την επιβίωσή του, αλλά το αποτέλεσμα αυτό το πετυχαίνει -και με το παραπάνω- θυσιάζοντας έναν αξιοσημείωτα μικρό χρόνο δραστηριοποίησης. Αυτό σημαίνει ότι οι ινδιάνικες κοινωνίες διαθέτουν, αν το επιθυμούν, όλο τον απαραίτητο χρόνο για να αυξήσουν την παραγωγή υλικών αγαθών. Και η κοινή λογική ρωτά: γιατί οι άνθρωποι αυτών των κοινωνιών να θέλουν να δουλέψουν και να παραγάγουν περισσότερο, αφού τρεις-τέσσερις ώρες καθημερινής ήρεμης απασχόλησης αρκούν για να εξασφαλίσουν τα χρειώδη της ομάδας; Σε τι θα τους χρησίμευε κάτι τέτοιο; Σε τι θα χρησίμευαν τα πλεονάσματα που θα συσσωρεύονταν με αυτό τον τρόπο; Ποιος θα ήταν ο προορισμός τους; Μόνο δια της βίας οι άνθρωποι εργάζονται πέραν των αναγκών τους. Και αυτή ακριβώς η βία απουσιάζει από τον πρωτόγονο κόσμο, η απουσία αυτής ακριβώς της εξωτερικής βίας ορίζει και τη φύση των πρωτόγονων κοινωνιών.

Το πλεόνασμα που αποκτάται χωρίς υπερεργασία, καταναλώνεται, αναλώνεται για καθαρά πολιτικούς σκοπούς σε γιορτές, προσκλήσεις, επισκέψεις ξένων κλπ. Τα πλεονεκτήματα ενός μεταλλικού πέλεκυ σε σχέση με έναν λίθινο είναι πολύ προφανή, για να χρονοτριβήσουμε σ’ αυτά: με τον πρώτο μπορεί να βγάλει κανείς στον ίδιο χρόνο ίσως και δέκα φορές περισσότερη δουλειά απ’ ό,τι με τον δεύτερο ή να ολοκληρώσει την ίδια δουλειά σε δέκα φορές λιγότερο χρόνο. Και όταν οι Ινδιάνοι ανακάλυψαν την παραγωγική υπεροχή των τσεκουριών των λευκών, τα επιθύμησαν όχι για να παράγουν περισσότερο στον ίδιο χρόνο, αλλά για να παράγουν το ίδιο δέκα φορές συντομότερα. Συνέβη όμως ακριβώς το αντίθετο, διότι με τους μεταλλικούς πέλεκεις εισέβαλαν στον ινδιάνικο πρωτόγονο κόσμο η βία, η δύναμη, η εξουσία που άσκησαν στους αγρίους οι πολιτισμένοι νεόφερτοι.

Για τον άνθρωπο των πρωτόγονων κοινωνιών, η παραγωγική δραστηριότητα ρυθμίζεται επακριβώς και οροθετείται από τις ανάγκες που έχει να ικανοποιήσει, εννοείται δε ότι πρόκειται βασικά για ανάγκες ενέργειας: η παραγωγή περιορίζεται στην αναπλήρωση του δαπανημένου αποθέματος ενέργειας. Με άλλα λόγια, η ζωή ως φύση είναι εκείνη που -με εξαίρεση την παραγωγή όσων αγαθών καταναλώνονται κοινωνικά επ’ ευκαιρία των γιορτών – θεσπίζει και καθορίζει την ποσότητα του χρόνου, ο οποίος θα αφιερωθεί στην αναπαραγωγή της. Αυτό σημαίνει ότι, μόλις κατοχυρωθεί η σφαιρική ικανοποίηση των ενεργειακών αναγκών, τίποτε δεν θα μπορούσε να παρακινήσει την πρωτόγονη κοινωνία να επιθυμήσει περισσότερη παραγωγή, να αλλοτριώσει δηλαδή τον χρόνο της σε μια δουλειά χωρίς προορισμό, όταν αυτός ο χρόνος είναι διαθέσιμος για την αργία, το παιχνίδι, τον πόλεμο ή τη γιορτή. Κάτω από ποιες προϋποθέσεις μπορεί να μεταβληθεί αυτή η σχέση του πρωτόγονου ανθρώπου με την παραγωγική δραστηριότητα; Κάτω από ποιες προϋποθέσεις η δραστηριότητα αυτή θέτει κάτι άλλο ως στόχο της και όχι την ικανοποίηση των ενεργειακών αναγκών; Εδώ προκύπτει το ζήτημα της καταγωγής της εργασίας ως αλλοτριωμένης εργασίας.

You Might Also Like

Ανακύκλωση τηγανελαίων στον δήμο Αλίμου

Ληξιπρόθεσμα χρέη: η αθέατη απειλή για τη βιώσιμη ανάπτυξη

Η οικουμενική διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων

Περί καινών και… κενών δαιμονίων

Τα πέντε πράγματα που δεν πρέπει ποτέ να πείτε σε chat τεχνητής νοημοσύνης

TAGGED:Pierre Clastresεργασίαημέρα αλληλεγγύηςιθαγενείς λαοίκοινωνίακράτος
Share This Article
Facebook X Email Print

Trending Stories

Προσωπική Ανάπτυξη

Γέννηση και απώλεια: Σκέψεις για τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και το αποτύπωμα που αφήνουμε στη ζωή

26 Σεπτεμβρίου, 2025
ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI)TECHNOLOGY

AI για απόλυτο έλεγχο: Τα νέα εργαλεία που αλλάζουν το παιχνίδι

18 Οκτωβρίου, 2025
EnvironmentTop-News

Καταρρέουν οι ελβετικοί παγετώνες

4 Οκτωβρίου, 2025
EnvironmentTop-News

Κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα 2024–2025: στοιχεία, επιπτώσεις και δείκτες

20 Οκτωβρίου, 2025
Υγεία

Το μυστικό καθημερινό κόλπο μιας νευρολόγου για δυνατό και υγιή εγκέφαλο

18 Σεπτεμβρίου, 2025
ESGTop-NewsΥγεία

Απειλή η κλιματική αλλαγή για τους πνεύμονες

17 Σεπτεμβρίου, 2025

Follow US on Social Media

Facebook Tiktok Instagram
The New Black Project

More from The New Black Project

  • contact@thenewblack.gr
  • Privacy Policy

© The New Black Project. Web Design by IKAROS Creative Solutions. All Rights Reserved.

adbanner
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?