Στη συγκρότηση επιστημονικής επιτροπής 26 μελών, αποτελούμενης από ειδικούς με αποδεδειγμένη εμπειρία στον σχεδιασμό μαθημάτων, στην ανάπτυξη ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, προχωρά το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Η νέα επιτροπή συγκροτείται με σκοπό την επιστημονική υποστήριξη των δράσεων του υπουργείου που αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, στην αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού και στην ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Τα μέλη της επιτροπής προέρχονται από διαφορετικούς επιστημονικούς και επαγγελματικούς χώρους -πανεπιστήμια, ερευνητικά ιδρύματα και σχολικές δομές- και διαθέτουν εξειδίκευση σε πεδία που καλύπτουν το σύνολο του εκπαιδευτικού φάσματος. Η δράση τους θα επικεντρωθεί στα ακόλουθα γνωστικά αντικείμενα:
- Κοινωνικές επιστήμες
- Φυσικές επιστήμες, τεχνολογία και μαθηματικά
- Ανθρωπιστικές επιστήμες και πρώτη σχολική ηλικία
- Τέχνες και πολιτισμός
- Επαγγελματική εκπαίδευση.
Η θητεία της επιτροπής είναι διετής και τα μέλη της δεν θα λαμβάνουν αποζημίωση για τη συμμετοχή τους, κάτι που προσδίδει ένα χαρακτήρα εθελοντικής επιστημονικής συνεισφοράς στη δημόσια εκπαίδευση.
Η επιτροπή αναλαμβάνει πολυεπίπεδο έργο, με επίκεντρο τον σχεδιασμό, την οργάνωση και την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων που προβλέπονται από τη νομοθεσία (άρθρο 26Α του Ν.4368/2016). Παράλληλα, θα γνωμοδοτεί για την παιδαγωγική και τεχνική καταλληλότητα των έργων που υλοποιεί το υπουργείο Παιδείας και οι εποπτευόμενοι φορείς του, ιδίως όταν παράγεται νέο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Μεταξύ των βασικών καθηκόντων της περιλαμβάνονται η διαμόρφωση επιστημονικών προδιαγραφών και κριτηρίων αξιολόγησης ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων και εκπαιδευτικών σεναρίων, η αξιολόγηση των παραδοτέων των έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς και η παρακολούθηση έργων που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση, όπως ψηφιακοί βοηθοί για μαθητές, ολογραμματικές απεικονίσεις και διαδραστικά βιβλία.
Η επιτροπή θα συμβάλει στον σχεδιασμό και την αξιολόγηση των έργων «Μετασχηματισμός των συμβατικών προγραμμάτων σπουδών σε ανοιχτά, διαδραστικά ψηφιακά περιβάλλοντα» και «Ενίσχυση του ψηφιακού σχολείου μέσω καινοτόμων εκπαιδευτικών εργαλείων», με στόχο τη δημιουργία προσβάσιμων, δυναμικών ψηφιακών μαθημάτων που θα αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες. Θα έχει τη δυνατότητα να ελέγχει, να διορθώνει και να αξιολογεί το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό που παράγεται, καθώς και να συντάσσει τεχνικές περιγραφές και επιστημονικές προδιαγραφές. Επιπλέον, δύναται να συστήνει υποεπιτροπές για επιμέρους θεματικά αντικείμενα, προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα και η συνέπεια του παραγόμενου έργου. Μεταξύ άλλων, θα γνωμοδοτεί για
- την επιλογή θεματικών ενοτήτων για την ανάπτυξη ολογραμμάτων, ψηφιακών βοηθών και ηλεκτρονικών βιβλίων
- την παιδαγωγική και τεχνική αρτιότητα των εργαλείων που θα χρησιμοποιηθούν σε σχολικά εργαστήρια δεξιοτήτων
- την καταλληλότητα υλικού επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, ιδίως σε θέματα τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιακών εφαρμογών
- το υλικό που θα αναπτυχθεί για τη συμβουλευτική γονέων.
Η συγκρότηση της νέας επιστημονικής επιτροπής σηματοδοτεί μια οργανωμένη προσπάθεια για την ενίσχυση της ποιότητας και της αξιοπιστίας του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στη χώρα. Με τη συμμετοχή ειδικών από διαφορετικά γνωστικά πεδία και με έμφαση στην αξιοποίηση της τεχνολογίας, το εγχείρημα αποσκοπεί στην αναβάθμιση του μαθησιακού περιβάλλοντος όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Η λειτουργία της αναμένεται να αποτελέσει βασικό πυλώνα για τον συνεχή εκσυγχρονισμό των ψηφιακών εργαλείων και τη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου, διαδραστικού και συμπεριληπτικού «ψηφιακού σχολείου του μέλλοντος».
