Σε νέα φάση έντασης οδηγούνται οι εμπορικές σχέσεις Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας, μετά την ανακοίνωση του Πεκίνου ότι επιβάλλει «ειδικά» λιμενικά τέλη στα αμερικανικά πλοία που προσεγγίζουν τα κινεζικά λιμάνια. Το μέτρο, που θα τεθεί σε ισχύ από την ερχόμενη Τρίτη, έρχεται ως άμεση απάντηση στα αντίστοιχα τέλη που είχαν ανακοινώσει οι ΗΠΑ τον περασμένο Απρίλιο.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του κινεζικού υπουργείου Μεταφορών, τα νέα τέλη θα αφορούν πλοία που ανήκουν ή ναυλώνονται από αμερικανικές εταιρείες, καθώς και όσα έχουν ναυπηγηθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες ή φέρουν την αμερικανική σημαία. Το ύψος του τέλους ορίζεται στα 400 γιουάν (περίπου 48 ευρώ) ανά τόνο καθαρής χωρητικότητας, με προγραμματισμένη αύξηση στα 640 γιουάν (78 ευρώ) από τον Απρίλιο του 2026. Η επιβάρυνση θα αυξάνεται σταδιακά κάθε χρόνο έως το 2028.
Το υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι η χρέωση θα εφαρμόζεται εφάπαξ ανά ταξίδι προς την Κίνα, ανεξαρτήτως του αριθμού λιμανιών στα οποία θα προσεγγίζει το πλοίο, ενώ δεν θα ξεπερνά τις πέντε χρεώσεις ετησίως.
Η απόφαση αυτή συγχρονίζεται χρονικά με την εφαρμογή παρόμοιων αμερικανικών μέτρων, καθώς από την ίδια ημέρα οι ΗΠΑ επιβάλλουν πρόσθετα λιμενικά τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής ή εκμετάλλευσης που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια.
Εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Μεταφορών χαρακτήρισε το μέτρο «θεμιτή και αναγκαία ενέργεια για την προστασία των νόμιμων συμφερόντων των κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών». Παράλληλα, κάλεσε την Ουάσιγκτον «να αναθεωρήσει άμεσα τις ενέργειές της και να τερματίσει τους παράλογους περιορισμούς στη ναυτιλιακή βιομηχανία της Κίνας».
Η κίνηση του Πεκίνου εκτιμάται ότι εντάσσεται στη συνεχιζόμενη εμπορική αντιπαράθεση μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, με επίκεντρο όχι μόνο τον τεχνολογικό ανταγωνισμό, αλλά πλέον και τον στρατηγικό έλεγχο των θαλάσσιων μεταφορών και των αλυσίδων εφοδιασμού.