Σύμφωνα με τα στοιχεία για το 2023 που κοινοποίησε χθες η EuroStat, οι δραστηριότητες μεταφορών αντιπροσώπευαν το 32% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στην Ε.Ε., ελαφρώς αυξημένες από 31% το 2022. Αυτό κατέστησε τις δραστηριότητες μεταφορών τον υψηλότερο καταναλωτή τελικής ενέργειας έναντι των νοικοκυριών (26%) και της βιομηχανίας (25%).
Οι οδικές μεταφορές ήταν ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας, υπεύθυνος για το 73% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές. Οι αεροπορικές μεταφορές αντιπροσώπευαν το 13% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές, ακολουθούμενες από τις υδάτινες και τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Οι αερομεταφορές κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση στην κατανάλωση ενέργειας μεταξύ όλων των υποτομέων μεταφορών (+10%) σε σύγκριση με το 2022. Τα επίπεδα κατανάλωσης ενέργειας στις αερομεταφορές το 2023 πλησίασαν τα προ της πανδημίας στοιχεία, μετά από απότομες μειώσεις το 2020 και το 2021.
Το 2023, το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης/ντίζελ (εξαιρουμένου του βιοκαυσίμου) ήταν η κύρια πηγή ενέργειας στις οδικές μεταφορές στην Ε.Ε. με μερίδιο 64%. Η βενζίνη κινητήρων (εξαιρουμένου του βιοκαυσίμου) ακολούθησε με 26%, έναντι των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και των βιοκαυσίμων (7%), των υγραερίων (2%), του φυσικού αερίου (0,8%) και της ηλεκτρικής ενέργειας (0,5%).
Εξετάζοντας τις χώρες της Ε.Ε., το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης/ντίζελ ήταν η κύρια πηγή ενέργειας για τις οδικές μεταφορές, αν και υπήρχαν αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ των χωρών. Τα υψηλότερα μερίδια αναφέρθηκαν σε Λετονία (80%), Λιθουανία και Κροατία (και οι δύο 75%). Αντίθετα, τα χαμηλότερα μερίδια καταγράφηκαν σε Σουηδία (43%), Ολλανδία (45%) και Κύπρο (46%).
Το μερίδιο της βενζίνης κινητήρων ήταν υψηλότερο στην Κύπρο (51%), στην Ολλανδία (45%) και στη Μάλτα (37%). Η Λιθουανία (14%), η Λετονία και η Βουλγαρία (και οι δύο 15%) κατέγραψαν τα χαμηλότερα μερίδια.
Το μερίδιο της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στις οδικές μεταφορές αυξήθηκε κατά 46% από το 2022 έως το 2023, αλλά εξακολουθούσε να αντιπροσωπεύει μόνο το 0,5% του συνόλου των οδικών μεταφορών. Το μεγαλύτερο μερίδιο καταγράφηκε σε Σουηδία και Ολλανδία (και οι δύο 2,1%) και Δανία (1,1%).
