450 εκατομμύρια καταναλωτές στην Ε.Ε. συνεισφέρουν περισσότερο από το 51% του Α.Ε.Π. της, μέσω των δαπανών των νοικοκυριών. Παρ’ ότι επωφελούνται από ισχυρά δικαιώματα των καταναλωτών, το αυξημένο κόστος διαβίωσης και οι εξελισσόμενες πρακτικές της αγοράς -ιδίως του διαδικτύου- δείχνουν ότι η νομοθεσία για τους καταναλωτές πρέπει να προσαρμόζεται συνεχώς.
Για να καθοδηγήσει την πολιτική της Ε.Ε. για τους καταναλωτές κατά τα επόμενα πέντε χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την ατζέντα του 2030 για τους καταναλωτές, που επικεντρώνεται σε τέσσερις βασικές προτεραιότητες.
- Ένα σχέδιο δράσης για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς για τους καταναλωτές . Αυτό θα μειώσει το κόστος για τους καταναλωτές, θα ενισχύσει τις ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, θα ενθαρρύνει την κινητικότητα και θα βελτιώσει την πρόσβαση σε διασυνοριακές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες
- Ένας νόμος για την ψηφιακή δικαιοσύνη που θα προταθεί το 2026 για την προστασία των καταναλωτών στο ψηφιακό περιβάλλον, ιδίως των παιδιών. Η επιτροπή θα απλοποιήσει επίσης τους κανόνες για τις επιχειρήσεις, θα μειώσει τον διοικητικό φόρτο μέσω ψηφιακών εργαλείων, θα βελτιώσει την πρόσβαση σε πληροφορίες και θα ενισχύσει τη δράση κατά της διαδικτυακής απάτης
- Προώθηση της βιώσιμης κατανάλωσης μέσω της παροχής βοήθειας στις χώρες της Ε.Ε. για την εφαρμογή της νομοθεσίας της που προωθεί τα βιώσιμα αγαθά. Η επιτροπή στοχεύει επίσης στην προώθηση της επιστροφής αγαθών που δεν χρησιμοποιούνται πλέον στις αγορές μεταχειρισμένων προϊόντων ή στις καινοτόμες κυκλικές νεοσύστατες επιχειρήσεις
- Προστασία των καταναλωτών από μη ασφαλή ή μη συμμορφούμενα προϊόντα στο διαδίκτυο, μέσω της διασφάλισης αποτελεσματικής επιβολής και έννομης προστασίας . Αυτό θα επιτευχθεί με τη μεταρρύθμιση του κανονισμού για τη συνεργασία για την προστασία των καταναλωτών, τη συνεργασία με τις εθνικές αρχές, τη διασφάλιση της αποτελεσματικής επιβολής του Γενικού Κανονισμού για την Ασφάλεια των Προϊόντων και την πρόταση αναθεώρησης των κανόνων για την εποπτεία της αγοράς. Η Ε.Ε. θα συνεχίσει επίσης να συνεργάζεται άμεσα με τρίτες χώρες, για την αντιμετώπιση της ασφάλειας των προϊόντων στην πηγή.
Από τη δεκαετία του 1970 η Ε.Ε. έχει δημιουργήσει ισχυρά δικαιώματα καταναλωτών, προσαρμοζόμενη στις νέες τεχνολογίες και τις κοινωνικές αλλαγές. Η νέα ατζέντα του 2030 είναι το πιο πρόσφατο στρατηγικό πλαίσιο για τη διαμόρφωση της πολιτικής καταναλωτών στην Ευρώπη. Αντικαθιστά το σχέδιο δράσης 2020-2025 που επικεντρώθηκε στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, καθώς και στην αντιμετώπιση των αθέμιτων διαδικτυακών πρακτικών.
