Man_Bites_Dog_film

Μια κριτική ματιά: C’est arrivé près de chez vous (1992)

Άννα Πατρικίου

Το ασπρόμαυρο φιλμ ακολουθεί τη φόρμα του ντοκιμαντέρ, όμως υιοθετεί ξεκάθαρα μυθοπλαστικό περιεχόμενο. Ανοίκειο στο είδος του cinema verite. Ακολουθούμε μαζί με μια κινηματογραφική ομάδα την καθημερινή ζωή ενός δολοφόνου.

Σκιαγραφείται λοιπόν το πορτρέτο ενός ανθρώπου. Όχι όποιου κι όποιου. Ενός δολοφόνου που φαίνεται να αγνοεί ότι οι πράξεις του επιφέρουν και συνέπειες. Ο Μπεν (Benoît Poelvoorde) δολοφονεί για λεφτά αλλά και για διασκέδαση, και δε διστάζει να μοιραστεί μαζί μας μυστικά του επαγγέλματος, συχνά λάθη και προβλήματα, αλλά και τις φιλοσοφικές του ανησυχίες.

C-est-arrive-pres-de-chez-vous-1992

Ξεκινώντας με μια απότομη και από το πουθενά δολοφονία, αρχίζουμε να γνωρίζουμε τον πρωταγωνιστή, τον Μπεν. Τον ακολουθούμε σε σκηνές απ’ την καθημερινή του ζωή, και περνάμε χρόνο με την οικογένειά του και με αγαπημένα του πρόσωπα. Ένας ψυχοπαθής που μπορεί να παρουσιάζει τον εαυτό του ως θερμό, ίσως και κάποιες φορές συμπαθητικό τύπο.

Ξεκινά σαν μια μαύρη κωμωδία, με τον πρωταγωνιστή να εξηγεί με περίσσεια αυτοπεποίθηση πώς πρέπει να προετοιμάσεις ένα πτώμα για να βουλιάξει στο νερό και να μην βγει ξανά στην επιφάνεια.

Κατά την εξέλιξη του φιλμ η βία γίνεται όλο και πιο γραφική, όμως παρουσιάζεται μέσα από μαύρο χιούμορ και εμείς βλέπουμε τον Μπεν σαν κάτι παραπάνω από έναν απλό δολοφόνο. Γελάμε κάπως αμήχανα όταν μας εξηγεί γιατί προτιμά νεαρά ζευγάρια, ή πώς κατάλαβε ότι δε χρειαζόταν να σπαταλήσει καμία σφαίρα για να σκοτώσει μια γιαγιά.

vlcsnap-2011-10-01-17h23m53s122

Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι η ταινία έχει ως βασικά συστατικά της το χιούμορ, την ειρωνεία και το αίμα. Το μήνυμα που θέλει να περάσει, ή τουλάχιστον αυτό που κατάλαβα εγώ, είναι ένα μήνυμα κατά της βίας. Ένας ακόμα στόχος είναι να εκθέσει την δοξολογία της βίας μέσα από την συνεχή προβολή της από τα μέσα ενημέρωσης. Πιο συγκεκριμένα, μοιάζει να στοχεύει στην απομυθοποίηση της δημοσιογραφικής αντικειμενικότητας και ηθικής.

Η ειρωνεία κερδίζει έδαφος όταν το υποτιθέμενο συνεργείο ξεμένει από χρήματα, και για την συνέχιση των γυρισμάτων δέχονται τα κέρδη του Μπεν που όλοι έχουμε δει πως τα πήρε. Μετά από αυτό το κινηματογραφικό συνεργείο γίνεται το “δικό του” συνεργείο. Δηλαδή αποκτά συνεργούς. Από εκεί που δίσταζαν να φάνε μαζί του, τώρα παίρνουν μέρος σε ομαδικό βιασμό. Μετά από αυτή τη σκηνή γίνεται ξεκάθαρη η θέση της ταινίας για την εμπλοκή των media στην διαιώνιση της βίας. Επίσης, τώρα έρχεται η σειρά του θεατή να πάρει θέση, από τη στιγμή που η αντικειμενικότητα του συνεργείου εξαφανίστηκε.

19172294.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

Ο κεντρικός χαρακτήρας σατιρίζει τις ταινίες που ασχολούνται και παρουσιάζουν σαν είδωλα τους αντιήρωες – πρωταγωνιστές serial killers, όπως για παράδειγμα η ταινία του John McNaughton’s Χένρι: Το Πορτρέτο ενός Δολοφόνου (1986), του Jonathan Demme’s Η Σιωπή των αμνών (1991), το βιβλίο (που το 2000 έγινε ταινία) American Psycho του Bret Easton Ellis (1991), και άλλες.

Παράλληλα, η φόρμα της ταινίας (cinema verite), δηλαδή αυτού του είδους αυτοσχεδιασμός, τραβηγμένος σαν ντοκιμαντέρ, προτείνει την άποψη ότι η παρουσία της κάμερας επηρεάζει τα γεγονότα και κατά κάποιο τρόπο την πραγματικότητα, που σημαίνει πως επηρεάζεται και η αντικειμενική καταγραφή της δράσης. Μια ενδιαφέρουσα επιλογή φόρμας που ταιριάζει στην θεματική της ταινίας, και αποτελεί τροφή για σκέψη…

 

Σκηνοθεσία: Rémy Belvaux, André Bonzel, Benoît Poelvoorde

Σενάριο: André Bonzel, Benoît Poelvoorde, Rémy Belvaux, André Bonzel, Vincent Tavier

Διάρκεια: 95′

Πηγές εικόνων: https://en.wikipedia.org/wiki/Man_Bites_Dog_%28film%29, www.telerama.fr, www.allocine.fr, adgsscreencaps.blogspot.com

Άννα Πατρικίου
Άννα Πατρικίου

'Εχει περάσει στη γεωλογία για να αντιμετωπίσει την ανάγκη της για εκδρομές, αλλα όταν δεν τρέχει στα βουνά αρέσκεται να βλέπει ταινίες. Πολλές πολλές ταινίες. Το καταφύγιο της καθημερινότητάς της μπορεί να είναι μια ταινία στο σινεμά που ακολουθείται από γεύμα ή βόλτα στις γειτονιές της Αθήνας (πάντα με καλή παρέα εννοείται), ή ένα βιβλίο, το οποίο ανάλογα με το είδος του θα διαβαστεί υπό το soundtrack αντίστοιχων ταινιών.

123771-Untitled-3
1280x720-xwQ

Κάντε ένα σχόλιο: