1984 1
Νάσια Λιαποδημήτρη

Τι κι αν καλοκαίριασε; Ακόμη κι αν η θεατρική σεζόν έχει φτάσει πια στο τέλος της, υπάρχουν, ακόμη, προτάσεις που αξίζουν την προσοχή μας. Μια από αυτές τις προτάσεις είναι, φυσικά, και το 1984 που ανεβαίνει από τον περασμένο Δεκέμβριο στο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου. Πολύς λόγος έχει γίνει για το συγκεκριμένο βιβλίο του Όργουελ, για την πραγματικότητα που παρουσιάζει και για τις απηχήσεις αυτής της πραγματικότητας στο σήμερα. Φυσικό επόμενο, λοιπόν, και η απόδοση αυτού του βιβλίου στο θεατρικό σανίδι, χωρίς να είναι η πρώτη φορά, να συναντά προκλήσεις, μιας και οι προσδοκίες των απαιτητικών αναγνωστών είναι πάντοτε εξαιρετικά υψηλές.

Βλέποντας, όμως, τους συντελεστές, Ευαγγελάτου, Πανταζάρας, Κουρής, το τρίδυμο που ξεχώρισε την περασμένη σεζόν μέσα από το απίστευτο «Φάουστ», τότε είναι ίσως που οι προσδοκίες αυξάνουν ακόμη περισσότερο τον πήχη, με τους αναγνώστες να νιώθουν μια σχετική ασφάλεια εκ των προτέρων για το αποτέλεσμα.

1984 2

Με το που ξεκινάς, όμως, να παρακολουθείς την παράσταση, ίσως κιόλας από τα πρώτα λίγα λεπτά αυτή η σιγουριά επιβεβαιώνεται.  Η διαμόρφωση του χώρου με τα ευρηματικά σκηνικά και τις οθόνες σε μυούν απευθείας στην ατμόσφαιρα του «Μεγάλου Αδερφού», σ’ ένα περιβάλλον απολυταρχισμού και καταπίεσης, εκεί όπου παρακολουθείσαι διαρκώς τόσο εσύ, όσο και η σκέψη σου. Ο Αργύρης Πανταζάρας ως Ουίνστον Σμιθ και ο Νίκος Κουρής ως Ο’ Μπράιεν δεν χρήζουν συστάσεων. Μέσα από τις εκρηκτικές ερμηνείες τους αποδίδουν στο έπακρο τον «Οργουελικό» κόσμο που είχαμε πλάσει στη φαντασία μας διαβάζοντας. Ο θεατής,  μέσα από τις ερμηνείες των εξαιρετικών ηθοποιών, συμμετέχει στη μάχη των ηρώων ανάμεσα στη λογική και το χάος, στην αλήθεια και το ψέμα.

1984 3

Η περιγραφή της  παράστασης προειδοποιεί για σκληρές σκηνές κι όχι αδίκως. Δεν είναι, όμως, μόνο οι ίδιες οι σκηνές που ενδεχομένως να επηρεάσουν το θεατή, όσο η έκρηξη των συναισθημάτων που βιώνει κατά την παράσταση. Θάρρος, Συμβιβασμός, Έρωτας, Λογική, Παράνοια μπλέκονται στο μυαλό του θεατή παρασύροντάς τον σε διλήμματα. Να αντιδράσω; Να συμβιβαστώ; Κι αν με πιάσουν; Έγκλημα σκέψης και βασανιστήρια είναι, άλλωστε, δυο έννοιες γνώριμες στο «Οργουελικό» σύμπαν.

1984 4

Με στοιχεία της σημερινής (;), της παλιότερης (;) ή και της μελλοντικής (;) κοινωνίας, το έργο καθηλώνει το θεατή. Ο ίδιος αγωνιά για την τύχη των ηρώων, ταυτίζεται και συμπάσχει. Τελειώνοντας, η παράσταση τον αφήνει με ποικίλα συναισθήματα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ένα είναι βέβαιο: ο θεατής αφήνει την αίθουσα πλήρης.

Με τις τελευταίες παραστάσεις του να παίζονται αυτό το διάστημα, το 1984 είναι σίγουρα ένα έργο που αξίζει να δείτε, ειδικά αν έχετε διαβάσει το βιβλίο!

Πηγή φωτογραφιών: vasilakou.theater

Νάσια Λιαποδημήτρη
Νάσια Λιαποδημήτρη

Φοιτήτρια της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, είχε από μικρή την ανάγκη να προσφέρει και να νιώθει χρήσιμη. Της κινεί το ενδιαφέρον καθετί ιδιαίτερο και διαφορετικό. Θέλει να αποκτά συνεχώς νέες εμπειρίες, γι’ αυτό και λατρεύει τα ταξίδια. Έχει αδυναμία στο θέατρο, το χορό και τη θάλασσα. Εκτιμά πολύ το καλό χιούμορ όσο κι αν οι φίλοι της έχουν αντίθετη άποψη… Ανέκαθεν ονειροπόλα, πιστεύει πως ο κόσμος μπορεί να γίνει πιο όμορφος, αρκεί ο καθένας να προσπαθήσει γι’ αυτό.

18337382_10210375497476648_1370432238_n
234-397634-58a19488cbf4e-880

Κάντε ένα σχόλιο: