Valuable-Sleep

Πολυφασικός ύπνος: Μύθοι και αλήθειες

Λευτέρης Μπέλτσιος

Όλοι μας γνωρίζουμε λίγες πληροφορίες για τον ύπνο. Πολύτιμο αγαθό στα μάτια των περισσοτέρων και χάσιμο χρόνο για άλλους, ο ύπνος έχει απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί τους ανθρώπους. Πολυάριθμες μελέτες έχουν αποτύχει να αποδείξουν την ακριβή αιτία της αναγκαιότητας του ύπνου. Παρόλα αυτά ο ύπνος φαίνεται να είναι απαραίτητος όχι μόνο για μια λειτουργική καθημερινότητα, αλλά και για την ίδια την επιβίωση. Τα διάφορα είδη των οργανισμών παρουσιάζουν διαφορετικές απαιτήσεις στον ύπνο, με τον άνθρωπο να χρειάζεται ως ενήλικας κατά μέσο όρο περίπου 7-8 ώρες νυχτερινού ύπνου. Ο αριθμός των ωρών που χρειάζεται ένας άνθρωπος ποικίλει ανάλογα με την ηλικία, τη σωματική διάπλαση, τις απαιτήσεις της καθημερινότητας, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί αντικείμενο έντονης αντιπαράθεσης. Πέρα από το γνωστό σε όλους μας μοντέλο του μονοφασικού ύπνου (κύκλος 7-9 ωρών νυχτερινού ύπνου και 15-17 ώρες εγρήγορσης) υπάρχουν πολλά μοτίβα ύπνου, ορισμένα από τα οποία φαντάζουν εξωπραγματικά.

 

Siesta sleep:

siesta sleep

Siesta sleep: Ένα ιδιαιτέρως δημοφιλές μοτίβο ύπνου

Όντας διφασικός, ο ύπνος siesta είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στις νότιες χώρες όπως και στην Ελλάδα.  Δεν είναι άλλο από το γνωστό μοτίβο του νυχτερινού ύπνου που συνοδεύεται από έναν σύντομης διάρκειας μεσημεριανό ύπνο. Αυτό το μοντέλο ύπνου καθιερώθηκε στις θερμές χώρες, στις οποίες οι μεσημεριανές ώρες αντενδείκνυνται για τις περισσότερες εργασίες, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών. Ένας επιπρόσθετος παράγοντας φαίνεται να είναι η σημαντική κατανάλωση φαγητού κατά τις μεσημεριανές ώρες που επικρατεί στις περισσότερες από αυτές τις χώρες, καθώς η εκτεταμένη κατανάλωση φαγητού προκαλεί αίσθημα υπνηλίας. Μακροχρόνιες μελέτες που έγιναν στον  Ελληνικό πληθυσμό αναφέρουν πως όσοι κοιμούνται για λίγο το μεσημέρι, έχουν στατιστικώς σημαντικά μειωμένη  πιθανότητα για καρδιακή προσβολή.

 

 

Κύκλος ύπνου Uberman:

Μοτίβο ύπνου Uberman

Μοτίβο ύπνου Uberman

Ο ύπνος Uberman (επινοήθηκε από τον Puredoxyk, τον πρώτο άνθρωπο που υιοθέτησε το μοτίβο ύπνου Uberman) είναι ένα μοντέλο ύπνου που αποτελείται εξ ολοκλήρου από σύντομο ύπνο 20 λεπτών, σε ίσες αποστάσεις μεταξύ τους, καθ ‘  όλη τη διάρκεια της ημέρας. Στην παραδοσιακή μορφή του Uberman, το άτομο κοιμάται 6 φορές την ημέρα για 20 λεπτά την κάθε φορά. Δεν υπάρχει τίποτα γνωστό σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία που μπορεί να απορρέουν από το μοτίβο ύπνου Uberman, αν και υπήρξαν άνθρωποι που εφάρμοσαν το πρόγραμμα για χρονικό διάστημα ενός έτους, χωρίς να εμφανίσουν σοβαρά προβλήματα υγείας. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν έχει αναφερθεί ποτέ κανένας άνθρωπος που να έχει προσαρμοστεί στο μοτίβο Uberman χωρίς τη βοήθεια άλλων ανθρώπων ή χωρίς τη χρήση ξυπνητηριού.

Κύκλος ύπνου Everyman:

everyman sleepΤο χρονοδιάγραμμα ύπνου Everyman επινοήθηκε επίσης από τον Puredoxyk, όπως και το χρονοδιάγραμμα Uberman. Το αρχικό μοτίβο Everyman ήταν ένας ”πυρήνας” ύπνου 3 ωρών και 3 χ 20 λεπτά σύντομου (naps) κατανεμημένα σε ίσες αποστάσεις κατά διάρκεια της ημέρας. Πλέον το συγκεκριμένο μοτίβο έχει μετασχηματιστεί σε έναν πυρήνα ύπνου 3,5 ωρών και επιπρόσθετα 3 χ 20 λεπτά σύντομου ύπνου κατά τη διάρκεια της ημέρας, σύμφωνα όμως με τις στιγμές κατά τις οποίες το άτομο αισθάνεται μειωμένη εγρήγορση, που υπαγορεύεται από τους Κιρκάδιους και τους Ουλτραδικούς ρυθμούς (Ultradian rythms).

Ύπνος διπλού πυρήνα:

Το DUAL CORE SLEEPΤο μοτίβο ύπνου ”Dual Core” αποτελείται από δύο βασικούς πυρήνες νυχτερινού ύπνου, με ένα ενδιάμεσο διάστημα εγρήγορσης περίπου τεσσάρων ωρών. Το άτομο που ακολουθεί αυτό το πρότυπο ύπνου συνήθως κοιμάται για λίγο και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το μοτίβο αυτό θεωρείται ως το περισσότερο υγιεινό μοτίβο πολυφασικού ύπνου, καθώς ακολουθεί τον κιρκάδιο ρυθμό.

Μοτίβο ύπνου Dymaxion & μετάλλαξη στο γονίδιο DC2:

Dymaxion

Το πλάνο ύπνου Dymaxion επινοήθηκε από τον Buckminster Fuller και περιλαμβάνει έναν σύντομο ύπνο 30 λεπτών, 4 φορές την ημέρα.

Θεωρείται πως μόνο οι άνθρωποι που φέρουν μετάλλαξη στο γονίδιο DEC2 μπορούν να καταφέρουν να ακολουθήσουν επιτυχώς το συγκεκριμένο πρότυπο ύπνου. Τα άτομα που φέρουν την τροποποιημένη μορφή αυτού του γονιδίου απαιτούν λιγότερο ύπνο για να λειτουργήσουν. Οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να κοιμούνται 4 ώρες μονοφασικά και να είναι πλήρως λειτουργικοί. Τα άτομα αυτά μπορούν επίσης να κοιμούνται λιγότερες ώρες χωρίς να βιώνουν τις συνέπειες της έλλειψης ύπνου. Είναι επομένως λογικό πως τέτοιοι άνθρωποι είναι πολύ πιο εύκολο να ακολουθήσουν το μοτίβο Dymaxion αν και εκείνοι ήδη κοιμούνται τις μισές ώρες από το μέσο όρο. Πριν προλάβετε να ενθουσιαστείτε, είμαστε στη δυσάρεστη θέση να σας ενημερώσουμε πως ελάχιστοι άνθρωποι ανά τον κόσμο φέρουν τη συγκεκριμένη μετάλλαξη στο γονίδιο DC2.

SPAMAYL:

Το αρκτικόλεξο ”SPAMAYL” προέρχεται από τη φράση ”Sleep Polyphasically As Much As You Like” είναι ένας εντυπωσιακός τρόπος να πει κανείς ”κοιμήσου για 20 λεπτά όσες φορές την ημέρα αισθάνεσαι κουρασμένος” Μοιάζει με το πρότυπο Uberman αλλά δεν απαιτεί συγκεκριμένα ενδιάμεσα χρονικά διαστήματα και γιαυτό θεωρείται πιο ευέλικτη.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο πολυφασικός ύπνος δουλεύει μόνο σε ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού, η προσαρμογή είναι επίπονη ενώ αρκετοί επιστήμονες αντιμετωπίζουν με έντονο σκεπτικισμό τις αποκλίσεις από το κλασικό μοτίβο των 8 ωρών νυχτερινού ύπνου, επισημαίνοντας πολλαπλούς κινδύνους για την υγεία. Για το λόγο αυτό σε καμία περίπτωση δεν προτείνουμε μία μετάβαση σε πολυφασικό ύπνο.

Πηγές εικόνων: polyphasicsociety.com, listaka.comeattoperform.com

Λευτέρης Μπέλτσιος
Λευτέρης Μπέλτσιος

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα. Ζει το όνειρό του σπουδάζοντας Ιατρική στην πόλη του. Μιλάει συνεχώς για την σχολή του και οι φίλοι του συχνά αγανακτούν. Η επιστήμη αποτελεί για αυτόν το μεγαλύτερο αντικείμενο πόθου, όχι όμως και το μοναδικό. Έχοντας καλλιτεχνικές αναζητήσεις, εκφράζεται κυρίως μέσω της ζωγραφικής και της φωτογραφίας. Λατρεύει τα ταξίδια και θα μπορούσε να βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση. Όταν γράφει αισθάνεται ότι ταξιδεύει, γι’ αυτό και γράφει πολύ. Είναι αισιόδοξος και κάνει διαρκώς όνειρα για το μέλλον, ενώ πιστεύει πως ο άνθρωπος είναι ικανός να φτάσει μέχρι εκεί που ονειρεύεται, αρκεί να το θελήσει και να προσπαθήσει αναλόγως.

louis-armstrong-resized

Κάντε ένα σχόλιο: