23bdaea09d

Η Άννα Καρένινα στο Εθνικό Θέατρο: Η δύναμη της αγάπης

Δέσποινα Χατζοπούλου

Η ιστορία της “Άννα Καρένινα”, βασισμένη στο ομώνυμο γνωστό μυθιστόρημα του Λέοντος Τολστόι, αναβιώνει για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο, από τις 3 Μαρτίου μέχρι τις 29 Μαϊου.

b_4946_9630

Η ιστορία εκτυλίσσεται στην αριστοκρατική Ρωσία του 19ου αιώνα, σε μια εποχή που η υποκρισία, οι κοινωνικές συμβάσεις και ο καθωσπρεπισμός αλλοιώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η Άννα Καρένινα αψηφά τη συντροφικότητα και την ασφάλεια του γάμου της με τον επιφανή αριστοκράτη Καρένιν και εγκαταλείπει την οικογένειά της όντας παρασυρμένη από το ερωτικό πάθος της για τον αξιωματικό Βρόνσκι. Η ανάγκη της να αγαπήσει και να αγαπηθεί βαθιά την ωθεί προοδευτικά στην αυτοκαταστροφή, καθώς οι τύψεις της για τις επιλογές της δεν την αφήνουν σε ησυχία. Το μαρτύριό της μάλιστα εντείνεται από τη στάση του άνδρα της λόγω της εν γένει άμεμπτης στάσης του, της προθυμίας του να τη συγχωρέσει και μάλιστα να προστατέψει εκείνον και εκείνη από την κοινωνική κατακραυγή.  Τελικά, η Άννα αυτοκτονεί, καθώς πέφτει στις ράγες ενός τρένου. Παράλληλες ιστορίες με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις και συναισθήματα εκτυλίσσονται με κυριότερη εκείνη του Λέβιν, ενός αντισυμβατικού γαιοκτήμονα, ο οποίος θ’ αναζητήσει τη γαλήνη και την ψυχική πληρότητα μακριά από τους κοσμικούς κύκλους και τις εύκολες ηδονές, στη σκληρή δουλειά στο κτήμα του πλάι στους χωρικούς, και στη ζεστασιά της οικογενειακής ζωής, πλάι στην αγαπημένη και πολύ νεότερή του Κίτι. Ιστορίες που διαπλέκονται και έχουν διαφορετική κατάληξη λόγω της τύχης, της διαφορετικής ψυχοσύνθεσης των χαρακτήρων, των διαφορετικών επιλογών βασισμένων είτε στην παρόρμηση της στιγμής είτε στη λογική και στο συναίσθημα από κοινού.

5c4ea418b46dc44c7485be7dead5a2d2_XL

Τι κάνει το έργο αυτό διαχρονικό και τόσο ξεχωριστό;

Κάποιος με μια πρόχειρη ματιά θα μπορούσε να πει ότι είναι μία ακόμη περιγραφή ερωτικών ιστοριών. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Η δύναμη του λόγου του Τολστόι και οι αντιθέσεις που διατρέχουν το έργο, το καθιστούν μια διατριβή πάνω στην ανθρώπινη ψυχή και τις αντιφάσεις της. Η αγάπη μπορεί να είναι μια καταστροφική δύναμη, δεδομένου ότι ενέχει ενδεχομένως τον πόνο (όπως στην περίπτωση της Άννα Καρένινα) και μπορεί να είναι μια δύναμη δημιουργική, ήρεμη, που γεμίζει την ψυχή του ανθρώπου και δίνει νόημα τη ζωή του (όπως στην περίπτωση του Λέβιν). Η Άννα και ο Λέβιν χωριστά προτάσσουν με το δικό τους τρόπο την ειλικρίνειά τους, μέσα σ’ έναν αντιφατικό και με περίσσευμα υποκρισίας κόσμο. Η εκτίμηση που δείχνει ο Λέβιν για την περιβόητη μοιχαλίδα, αντανακλά και τα αισθήματα του Τολστόι απέναντί της, δηλαδή τον οίκτο. Δεν είναι τόσο το ζήτημα της μοιχείας αυτό κάθε αυτό, όσο το ότι η Άννα Καρένινα θυσίασε τα πάντα, την ευτυχία της και όλης της της οικογένειας το είναι της για ένα παροδικό έρωτα και μια αγάπη που ίσως δεν άξιζε. Είναι όντως τελικά η αγάπη που καταστρέφει τα πάντα στο πέρασμά της αληθινή και άξια να τη ζήσει κανείς; Όλα είναι θέμα προσωπικής οπτικής. Πάντως, η Άννα Καρένινα κερδίζει τη δόξα ως μια επαναστάτρια της εποχής, αλλά ο Λέβιν είναι εκείνος που κερδίζει το στοίχημα της ζωής. Με τη βοήθεια της λογικής και της υπομονής, απαλλάσσεται από ό,τι τον συνθλίβει ψυχικά και προσπαθεί να τον αποτρέψει να ζήσει διατηρώντας την ευγένεια της ψυχής του. Η αγάπη του που υπομένει και συγχωρεί, είναι εκείνη που δίνει νόημα στην ύπαρξή του.

upl56d3e1ebc4e83

Όλες αυτές οι σκέψεις και πολλά ερωτήματα ήρθαν στο νου με αφορμή την παράσταση αυτή που παίζεται στο Εθνικό Θέατρο. Αν και δεν έχω διαβάσει ολόκληρο το βιβλίο παρά μόνο μερικά αποσπάσματα και έχοντας δει μεταφορές του έργου στη μεγάλη οθόνη, θα μπορούσα να πω ότι είναι μια άρτια και αξιοπρεπής παρουσίαση του έργου και των ιδεών που πρεσβεύει το βιβλίο. Η δύναμη του λόγου του Τολστόι συνεπαίρνει και συγκινεί μέσα από μία σειρά ταλαντούχων ηθοποιών, που συνδιαλέγονται, αναμετρώνται και μονολογούν. Εντούτοις, τα κείμενα θα μπορούσαν ενδεχομένως να είναι κάπως πιο ευσύνοπτα όσον αφορά τους διαλόγους ειδικά στο πρώτο μέρος και να αποφευχθούν οι πλατειασμοί, ενώ στο τέλος να δοθεί περισσότερο έμφαση στους μονολόγους του Λέβιν και της Καρένινα, που έρχονται αντιμέτωποι με το νόημα της ζωής και τις συνέπειες των επιλογών τους. Ειδικά ο μονόλογος του Λέβιν και ο χαρακτήρας ως alter ego της Άννας Καρένινα είχε να προσφέρει περισσότερα στο θεατή.

cpatroklos_skafidas-anna_karenina-9334

Πράγματι, όλες οι ερμηνείες μου φάνηκαν προσωπικά άψογες. Περισσότερο ξεχώρισαν και συντάραξαν με τις ερμηνείες τους η Μαρία Ναυπλιώτου (Κόμισσα Άννα Αρκάντιεβνα Καρένινα), ο Μάξιμος Μουμούρης (Κονσταντίν/ Κόστια Ντμίτριτς Λέβιν) και ο Γεράσιμος Γεννατάς (Νικολάι Ντμίτριτς Λέβιν).  Μία άλλη ουσιώδης παράμετρος της θεατρικής παράστασης ήταν η εξαιρετική σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια, ο οποίος ανέλαβε επιτυχώς την πρόκληση της μεταφοράς του έργου στο θέατρο. Στο κέντρο της σκηνής είναι ένα τρένο. Το τρένο αυτό μεταφέρει του ήρωες στα ταξίδια τους και καθ΄όλη τη διάρκεια της παράστασης κάνει κυκλικές πορείες πάνω στη σκηνή. Κάθε βαγόνι αξιοποιείται για τις ανάγκες της εκάστοτε σκηνής με ευρηματικό τρόπο.

b_4942_9529

Πηγή εικόνων: www.iefimerida.grwww.poshfashionnews.comwww.n-t.grwww.stasy.grwww.thetoc.gr

 

Δέσποινα Χατζοπούλου
Δέσποινα Χατζοπούλου

Γεννήθηκε στην Αθήνα, φοίτησε στην Ιατρική Σχολή Πατρών και συνεχίζει τις σπουδές της στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. Από μικρή ήθελε να γίνει "επιστήμονας και ερευνήτρια". Το "Carpe diem" είναι αυτό που ψάχνει διαρκώς την κάθε ημέρα ασχολούμενη με οτιδήποτε της κερδίζει το ενδιαφέρον, ακόμη και αν η λίστα είναι (πολύ) μεγάλη. Υπερκινητική και ανήσυχη, ψάχνει ασταμάτητα το διαφορετικό και το πολύπλευρο. Λατρεύει την τέχνη, ιδιαίτερα την κλασική και rock μουσική, το σύγχρονο και RNB χορό,το θέατρο και την φωτογραφία.

newego_LARGE_t_641_105867655
μνινκμλ

Κάντε ένα σχόλιο: